Skip to main content

Produktfotografering av smycken

Produktfotografering av smycken är något av det svåraste som man kan göra inom fotografering.

Oftast är smycken gjorda av högblanka metaller som reflekterar allt i den omkringliggande studiomiljön. Dessutom så är smyckena mycket små och svårhanterliga.

Utrustning

Det går att fotografera små produkter med ”vanliga” objektiv, men vill man få ett proffsigt resultat så är det ett makroobjektiv man måste använda. Det är nödvändigt att helt komma tillräckligt nära själva produkten, annars tappar man både pixlar och skärpa. Ett makroobjektiv med en 1:1 förstoringsgrad är att föredra – då fyller objektet upp hela sensorns storlek och du får ut så mycket information som möjligt. En annan fördel är att makroobjektiv oftast är mycket skarpare än ett objektiv som är avsett för allmänt fotograferande.

Ett resultat av att fotografera med macro-objektiv är att skärpedjupet blir mycket kortare. Det är en stor nackdel när man fotograferar smycken – Då man vill ha skärpa över hela produkten. Det finns några olika lösningar på detta.

Man kan öka bländartalet från låt oss säga 8 (vilket är det skarpaste på de flesta objektiv) till 22 eller 32. Då blir skärpedjupet mycket längre, men skärpa förloras vilket kallas diffraktion.

Ett annat alternativ är att använda ett tilt/shift objektiv. Då är det möjligt att böja skärpplanet, men för att fotografera en stående ring så är det ändå inte tillräckligt.

För att behålla skärpan måste man alltså; Använda sig av ett Makroobjektiv, använda den bländare som ger minst diafraktion, samt Focus Stacking.

Tekniker

Focus stacking är en teknik där du tar flera bilder i rad samtidigt som man flyttar fokus i djupled. På så vis skapas en bild med mycket längre skärpedjup. Det krävs ett mycket stabilt stativ samt en programvara för att lägga samman dom olika exponeringarna.

Det finns olika appar man kan använda för att räkna ut skärpedjupet. Beroende på vilket avstånd till objektet – brännvidd – samt bländare man använder. På så sätt får man fram hur många bilder man behöver fotografera för att täcka in hela smyckets skärpedjup.

När det gäller ljussättning så finns det lika många alternativ som det finns fotografer. Denna artikel skulle blir för lång för att gå igenom allt man ska tänka på –men vi går ändå igenom några saker jag tycker är värt att beakta.

Glöm ljustält – Låt mig förklara

Många rekommenderar att fotografera produkter i ett ljustält. Det rekommenderas till de flesta typer av produktfotograferingar inkl. smyckesfotografering. Jag kan förstå varför – det är det lättaste sättet att hindra den omkringliggande miljön från att synas i reflektioner på produkten. Dessutom är allt runt produkten vitt. Vilket kanske är det slutresultat man vill få fram.

Men nackdelarna är många.

Det som gör att en produkt ser högblank ut på bild är att bilden innehåller både hög och lågdagrar. Om man fotograferar en ring inuti ett tält så ser den helt ”död” ut.

Du behöver alltså reflektioner för att få liv i produkten. För göra det behöver du ta kontroll över ljuset och kontrollera var reflektionerna kommer ifrån. Det kan du inte göra om produkten är instängd i ett traditionellt fototält. Istället bör du ljussätta din produkt så som du tycker den ser bäst ut. Ta sedan hand om oönskade reflektioner med hjälp av olika avskärmningar. Det kan vara ett transparent papper för att diffusera ljus. Eller ett svart papper/skärm för att ta bort ljus. Eller kanske en spegel för att lägga till ljus.

Exponering & Inställningar

Självklart måste du ha kameran i manuellt läge. Även manuell fokus kan vara ett bra alternativ. Då autofokus långt ifrån alltid är 100 procentigt.

ISO bör vara på 100 eller så lågt som kameran tillåter för lägsta brus. När det gäller bländare så strävar jag efter att använda den som ger bästa kvalitet beroende på vilket objektiv jag använder. Men det kan variera lite för det är delvis med hjälp av bländaren du styr blixtarnas styrka. Men kom ihåg att bländaren påverkar både skärpedjupet och kvalitén på bildfilen.

Vid blixt fotografering i studio är grundinställningen att ha så kort tid som möjligt – Vilket oftast begränsas av synktid. Omkring 1/125 sekund. Men nu arbetar vi med stativ och ett objekt/produkt som inte rör sig. Så egentligen kan vi ha flera sekunders slutar tid om vi skulle behöva. Men kom ihåg att ju längre slutartid man har – träffar desto mer av det befintliga ljuset sensorn. Det påverkar inte minst vitbalansen.

Efterbehandling & Retusch

När man fotograferat sina smycken återstår en hel del arbete. Ett gediget efterbearbete/retuscharbete är en fundamental faktor för att få bilder på smycken med ett proffsigt utseende.

Först bör du lägga ihop dina fokus stacking bilder till en stor bildfil med skärpa över hela produkten. Det finns verktyg för detta i Photoshop.

Därefter måste man frilägga smycket från bakgrunden. Det finns nämligen inget sätt att fotografera ett högblankt smycke med rätt exponering som samtidigt göra bakgrunden transparent. Friläggning görs med Penn Verktyget i Photoshop – där man manuellt skapar en bana runt produkten.

Sen börjar själva retuschen. Man måste rengöra metallen från skräp och märken. Sånt syns otroligt tydligt när man fotograferar så nära med ett skarpt objektiv. Efter man ”städat” metallen och frilagt produkten följer en massa olika sten beroende på hur smycket ser ut och vilket slutresultat kunden vill ha.

Leave a Reply