Skip to main content

Marknadsföring utöver fotografering

Något som ni kanske inte visste är att jag gör mer än bara fotografering. Jag brukar inte göra någon större reklam för det – men när mina kunder behöver hjälp med marknadsföring utöver fotografering så är det kul att kunna hjälpa till. Man kan säga att jag gör hela företagets marknadsföring

PT-STUDION i Varberg

För nystartade företag finns det en massa beslut att fatta. Och någonstans mitt i allt kaos ska man ordna med hemsida, visitkort, logga, personalbilder, fasadskyltar osv. När ska man hinna med allt? Speciellt när man inte har kunskapen eller intresset för dessa grejer. Vad ska man börja med?

Detta dilemma var något Jonathan Tygesen & Emelie Andersson ställdes inför när dom tog steget att öppna egen Studio för personlig träning. Dom är grymt duktiga på det dom gör – men har inte riktgt kunskapen för att göra en snygg o säljande hemsida.

En egen liten reklambyrå

Vid första kontakten undrade Jonathan om jag kunde fixa lite fina bilder till en ny hemsida. Jag berättade vad JAG tycker är viktigt att tänka på när man fotar bilder till hemsida – t.ex vikten av att ha en tydlig plan på vilka typer av bilder som man kan behöva.

När vi hade pratat ett tag frågade Jonathan om jag kunde det där med hemsidor också? – Visst kan jag det! Och därefter föll det sig naturligt att jag blev deras “go to” när det gäller marknadsföring. Så jag har faktiskt gjort allt från loggan till bilderna på hemsidan och allt däremellan.

Hemsida

Att göra en snygg hemsida är inte så svårt nuförtiden. Det finns många “färdiga” mallar i olika system som WordPress och andra liknade. Men det finns också många fallgropar. Det gäller att göra så många rätt som möjligt. Speciellt i början för att slippa göra om allt ett halvår senare.

Eftersom jag själv är egenföretagare så har jag testat mig fram och vet vad som funkar. Och kan därmed dela med mig av mina erfarenheter och misstag. Ett vanligt misstag är att ta ett gratis tema/mall för sin hemsida. Det kan funka ett tag, men gratis innebär oftast att den som gjort temat/mallen inte tänker uppdatera så mycket mer i framtiden.

Det är därför bäst att köpa ett tema/mall från en av dom större aktörerna på marknaden. Då det är större chans att det finns support och uppdateringar i ett längre tidsperspektiv.

Verksamhetsbilder

Bilder till en hemsida är otroligt viktigt – därför bokade vi in en hel dag för fotografering av verksamhetsbilder. Jonathan & Emelie ordnade så att ett antal av deras befintliga kunder kom till PT-Studion för att vara modeller.

Ett par saker som jag tycker är viktigt när man ska ha bilder till sin marknadsföring är att det ska kännas äkta. Vad menar jag då med det?

Jo, man ska inte ha en hemsida med bilder tagna från en bildbyrå. Bilderna därifrån är oftast fotade utomlands med helt perfekta modeller. Sådant tror jag kunderna ser igenom direkt. Mina bilder ska istället kännas äkta och ha en lokal anknytning.

En annan sak man inte får glömma är att fotografera många detaljbilder eller bilder med mycket “utrymme” vid sidan av motivet. Sånna bilder är superbra att använda som bakgrund eller för att lägga in text i. Se ett par exempel här.

Logga

Att göra en logotyp åt ett företag eller organisation är en hel vetenskap. Jag har en grundläggande förståelse för grafisk formgivning och har i över 15 års tid jobbat med program som Illustrator. Eftersom jag alltid haft ett intresse för färg och form, blir det lätt att följa med i trender och nyheter i branchen.

Den senaste tiden har jag dessutom utbildat mig själv på flera online kurser i grafisk formgivning. Mest för att jag tycker det är kul!

Jonathan och Emelie hade redan en logga på gång från en av deras vänner, när dom kom till mig om råd – Dom frågade helt enkelt vad jag tyckte om deras förslag.

Jag är inte den som håller inne med vad jag tycker, så det raka svaret blev att jag inte tyckte det höll måttet. Nu är alla människor i världen berättigade till sin egen åsikt. Men kan man dessutom bygga sin åsikt på fakta och visa på saker som går att förbättra så underlättar det ju.

Jag tyckte att det fanns väldigt många sätt att göra deras logga mer genomtänkt och mer anpassad för att klara av att visas på så många olika sätt som möjligt – att jag tillslut gjorde ett eget förslag. Ett förslag som gillades och som nu används i hela deras kommunikation. Allt från skyltar på fasaden till träningskläder och visitkort.

Visitkort

På tal om visitkort så gjorde jag sånna också – Det gick av bara farten när vi höll på med loggan. Det finns hur många sätt som helst att utforma ett visitkort. Det viktigaste för mig är att dom följer företagets grafiska profil. Vilket innebär att man använder sig av rätt typsnitt och dom färger som företaget normalt sett jobbar med. Och det absolut viktigaste är att kunden är nöjd!

Grafisk profil

En grafisk profil kan vara otroligt omfattande med många sidors instruktioner om hur och när man ska använda olika färger, typsnitt och varianter av loggan.

En så utförlig grafisk profil är inte skapad för PT-Studion. I alla fall inte på pappret. Däremot har jag i från deras egna lilla reklambyrå en helhets bild på hur allt bör se ut.

Det viktigaste är att se till att kunden är konsekvent när det gäller val av färger på kläder. Att dom använder rätt typsnitt i sin kommunikation till kund. Allt från visitkort och flyers till skyltar och annat. Och att rätt variant av loggan används vid rätt tillfälle.

Ett enkelt sätt att hjälpa kunden med just loggan är att spara ut flera olika varianter. Så att kunden enkelt kan välja rätt. Dvs man skapar en variant som är anpassad för Facebook, Instagram, hemsida, enkla utskick i mail osv. Allt beror såklart på hur pass duktig kunden är på att hantera olika filformat och hur man bäst använder dom. Man får anpassa sig efter kundes förmåga och intresse.

Leave a Reply