
Backup på backupen
För en yrkesfotograf är det väldigt viktigt att göra backup på alla sina bilder. Skulle något gå förlorat pga en hårddiskkrasch är det inte bara tråkigt – utan det kan drabba fotografen ekonomiskt och göra kunden vars bilder inte finns längre väldigt upprörd.
Därför gör jag backup på allt. Sen en backup på backupen osv…
Det är egentligen inte jag som yrkesfotograf som är i riskzonen för att förlora sina bilder. Det är DU. Du som är privatperson eller kanske amatörfotograf. Som kanske bara sparar dina bilder på datorn eller på en enda extern hårdisk.
Därför tänkte jag här gå igenom vad jag rekommenderar för den som hanterar bilder. Dvs nästan alla!
Man brukar gå efter 3-2-2 -principen. Den innebär att man bör ha 3 kopior, på 2 olika geografiska platser och på två olika medier.
Så, hur har jag det?
Först och främst använder jag Dropbox. När jag för över bilder till min dator laddas det direkt upp till Dropbox. Fördelen är att det skapas en säkerhetskopia på filerna på en gång som inte är min dator. Skulle min dator bli stulen eller krascha så finns bilderna ändå kvar. Dropbox har också versionshistorik samt återställning av raderade filer. Det innebär att jag kan gå tillbaka i tiden och hämta hem en fil om jag råkar radera eller spara över en fil på datorn.
Sedan har jag ett antal hårddiskar på min arbetsplats i studion där jag lägger över allt material som är klart. Jag kallar det för Arkivet och det är mitt första steg i den riktiga backup-planen.
På mitt hemma-kontor har jag en Synology NAS hårddisk där jag också för över hela mitt Arkiv till – vilket jag göra cirka 1 gång per månad. Detta är det andra steget i min backup-plan. Nu finns alla bilder på två geografiska platser samt dom senaste månaderna på Dropbox.


En backup till
Egentligen har man kommit en väldigt bra bit påväg om man har 2 kopior på sina bilder. Och det räcker för de allra flesta. Men jag är en backup-freak. Så jag har lite till.
Den tredje kopian på mitt bildarkiv sparar jag ner på lösa externa hårdiskar som jag sedan låser in i ett kassaskåp. Det hade också gått bra att spara ner på DVD/Bluray-skivor eller något annat media som tar stora mängder data. Jag fuskar lite med 3-2-2 -principen – eftersom jag inte använder mig av två helt skilda medier. Men jag känner att den principen har många år på nacken och hårdiskar har blivit mycket säkrare
Så varför inte bara ha bilderna i molnet då?
För det första är det ingen bra ide att bara ha bilderna på ett ställe. Det kan hända att den molntjänst man anlitat slutar med sin tjänst. Eller får något haveri och all data man laddat upp går förlorat. Att ha sina bilder i exempelvis iCloud är ett bra första steg – men det är ingen backup.
Om man raderar bilder från molnet är det inte säkert att dom går att få tillbaka. Har man riktig otur kan man bli utelåst från sin molntjänst för att man glömt lösenordet eller att man blivit hackad. Så skaffa er ett par externa hårdiskar och lägg era bilder på olika ställen för att skydda er från, er själva, tjuvar, brand och annat som kan tänkas förstöra era bilder.
