Verksamhetsbilder till företag
När företag kontaktar mig för fotografering gäller det nästan alltid produktbilder eller personalbilder. Ofta är anledningen att det ska göras en ny hemsida eller att hemsidan är i behov av en uppdatering. Självklart är både personalbilder samt produktbilder mycket viktiga. Det är lätt att glömma bort en annan mycket viktig sak. Verksamhetsbilder eller genrebilder som man kan kalla det!
Mycket bilder
När man gör en ny hemsida så krävs det ganska mycket bilder för att hemsidan ska bli levande. Det kan vara kontorsbilder med människor eller detaljbilder på något man kan associera med företaget. Om man anlitar en webbyrå till att göra hemsidan så behöver webbyrån material i både text och bildform. Om man då inte har tillgång till verksamhetsbilder eller genrebilder så är vägen ganska kort till att använda stockbilder från en bildbyrå. Det syns ganska tydligt att dom inte har med själva företaget att göra. Det är en nödlösning som ofta får hänga med i flera år.
Lokal känsla
Jag är övertygad om att om man fotograferar ”riktiga” bilder från företagets lokaler eller verksamhet så märker folk det när de tittar på hemsidan. Om man är ett lokalt företag – bör man ha en lokal känsla. Känna igen människorna på bilderna. Alla företag borde ha en bildbank brukar jag tänka. Så är det ju tyvärr inte. Men den senaste tiden har jag hjälpt tre lokala företag i Varberg med att få nya bilder till deras hemsidor.